Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluit

Kruiwagen met kunststof bak

Algemeen

Beschrijving:
De kruiwagen is bedoeld voor het vervoer van losse bouwmaterialen als stenen, zand en cement etc.

Arboverbetering:
Doordat de balans van de kruiwagen veranderd is, het zwaartepunt ligt boven het wiel, is het optillen van de wagen, het rijden ermee en het leegstorten minder lichamelijk belastend. De bak is voorzien van een rechte rondneus, dit heeft als voordeel dat tijdens het storten de bak in balans blijft. Ook is de kruiwagen lichter in gewicht dan de traditionele stalen kruiwagen.

Introductiejaar:
2003

Fabrikaat:
Kruiwagen Matador Profi Max type M-151-blokprofiel

Leverancier:
Matador BV
Helvoirt
Tel: 0411- 64 13 88
info@matadorbv.nl
www.matadorbv.nl

Prijsindicatie:
Euro 229,- excl. BTW

Technisch

Productomschrijving:
De kruiwagen bestaat uit een gelast stalen frame met doorlopende bakschoor en stortbeugel en is voorzien van een kunststof (HDPE) laadbak. Het wiel heeft een stalen velg en is voorzien van een standaard luchtband of (optioneel) een lekvrije (polyurethaan) band. De kruiwagen is voorzien van ergonomisch naar de hand gevormde natuurrubberen handgrepen.

Gebruik:
De kruiwagen wordt handmatig of onder een silo beladen met het bouwmateriaal. De kruiwagen wordt vervolgens aan beide handvatten opgetild en wordt naar de plaats van bestemming gereden door de wagen te duwen. Daar wordt de wagen leeggestort door de kruiwagen aan beide handvatten op te tillen.

Specificaties:
- Gelaste stalen frame met doorlopende bakschoor en stortbeugel
- H x B x D: 73 x 57 x 135 cm
- Bakinhoud:; 90 liter
- Gewicht: 16,8 kg
- Materiaalsoort: staal voor het frame, kunststof 7 mm HDPE voor de bak, luchtbandwiel met stalen velg
- Verkrijgbaar in oranje en geel

Effecten

Arbo effecten:
Door de veranderde frame-constructie hoeft men minder te tillen (20% minder bij gelijke belading als bij een stalen kruiwagen), het hefmoment is hoger komen te liggen en toch is de stabiliteit behouden gebleven.
Het transport van de kruiwagen zelf (bijv. het plaatsen van de wagen in een busje of op een aanhanger ) kost duidelijk minder inspanning.


Efficiency effecten:
Er is geen wezenlijke tijdsbesparing in vergelijking met de kruiwagen met de stalen bak. 

Randvoorwaarden

Technische:
Geen.

Organisatorische:
Werknemers die de kruiwagen gebruiken dienen de gangbare persoonlijke beschermingsmiddelen op de bouwplaats zoals de veiligheidsschoen, handschoenen en helm te gebruiken. Een vlakke ondergrond is noodzakelijk bij gebruik van een kruiwagen om de duwkrachten beperkt te houden. Indien er veelvuldig met de kruiwagen gewerkt moet worden is een mechanisch hulpmiddel als een grondverzetmachine, minikipwagen op rupsbanden etc. nodig.

 

Laatste update informatie: 26 juni 2012